Altele

Îndreptar pentru poet

  • eu sunt poezia ta, să nu ai alte stiluri în minte, nici să te închini modelor, căci unul singur ţi-este sufletul
  • să nu încerci să imiţi scrisul altor mucenici, nici să pretinzi că eşti epigonul vreunui mare sfânt, nici să lauzi cu vrobe deşarte scrierea măruntă a altor contemporani de condei
  • să nu iei numele poeziei tale în deşert, să nu scrii poezii despre poezie ori cuvinte despre cuvinte căci este mare păcat şi pierdere de timp
  • cinsteşte zilele în care simţi că poţi scrie mai bine şi odihneşte-te când simţi că nu poţi scrie cu adevărat
  • cinsteşte limba şi cultura în care te-ai născut şi fie-ţi ele prima alegere când ai de scris din suflet pentru suflet
  • să nu ucizi cu vorbe de ocară sau alte răutăţi poeţii mai tineri sau mai puţin norocoşi, să nu răspunzi cu mânie criticilor aduse
  • scrie cu măsură şi nu profita de leitmotivele vremii, de bârfe sau idei politice trecătoare, căci nu acestea sunt făgaşul drept al poeziei
  • să nu furi versurile celor mai puţin apreciaţi, celor morţi sau altora, ca să te încunune pe tine cu laudă deşartă
  • nu scrie minciună, căci adevăr grăiesc că numai adevărul este poezie pură şi nu poţi crea nimic din nimic
  • nu invidia pe cei care scriu mai bine decât tine fiindcă şi mierla are rostul ei pe lângă privighetoare

Așa le-am gîndit eu, poate am uitat ceva, nu știu – o transpunere a poruncilor religioase. Eu am greșit cu 1 și cu 4 uneori și acum, mai bătrînă fiind, îmi pare rău chiar și de faptul că am tradus unele poezii ale mele în engleză (am scris doar vreo 10 maximum direct în engleză, dar nu prea reușite).

Lasă un răspuns

