Haș

După toate că am îmbătrânit, că am pete şi am albit precum crengile de nuc decojite toamna, am început să uit și abecedarul. M-am trezit că nu mai ştiu să scriu litera H mare de mână. Cu toţii ştiţi că nu era uşor. Acasă ştiam literele mari din ziare, stăteam pe genunchii tatei, îl întrebam ce literă e asta şi el îmi răspundea, după care mă duceam să scriu cu colţul unei pietricele pe trotuar. Așa am învățat să citesc.

Doamna învăţătoare mă iubea, chiar dacă ştiam să citesc de la început. Încet-încet, cu pete sau fără, am învăţat să scriu cu adevărat – bastonaşe, linii, cercuri, mai târziu chiar litera H de la haine şi de la horă de la Humphrey Bogart şi de la ţara Houyhnhnm-ilor din călătoriile lui Gulliver. Am crescut şi eu ca oricare alt copil cu două haşuri în minte, cel din abecedar și cel din ziare. Dar îl scriam mereu pe acela mai simplu, aşa cum toţi învaţă de mici să își despartă colțul public de acela intim, până când motanul încălţat are botinele prea strâmte,
iar Pinocchio e doar un copil răutăcios.

646x404

(de cînd eram eu copil, s-au schimbat literele B, P, R. dar și O și Q parcă aveau colacul întreg, în 40 de ani e firesc să se schimbe și caligrafia) 

 

Acel ochi de cer

Încă mai vreau să mă plimb fără umbrelă printre mașini roșii,
strălucitoare de ploaie,
cu claxoane impertinente,
să o dau naibii de melancolie de la ora 3 noaptea
cînd paturile vecinilor scârțâie.

Acum cel mai frumos lucru pe care îl mai țin minte
este că ieri, când încă dormeam,
mergeam la plimbare pe o stradă unde mi-era frică,
fiindcă avea casele dărăpînate și copacii foarte bătrîni,
dar încă mai dădeau muguri
și eram chiar eu cu ochii mei de copil
și mă cățăram pe o tufă de mîna-maicii-domnului să mă înece mirosul.

Ieri am căzut dintr-o viață în alta,
pe unde curgeau rîuri de lapte, de cerneală și de must proaspăt.
Nu mai știam dacă urc sau cobor, erau văi, erau dealuri, erau prăpăstii,
era gulerul meu scrobit și rîurile cu bărcuțe de hîrtie
ruptă din caiete cu pătrățele
cu numele meu scris de alții pe etichetă.

De ce toate trebuiau să fie de-a dreptul
atît de frumoase și atît de sfinte?
De ce lumina prin frunzele crude era ca lampa lui Aladin?
De ce aburul mijind peste soarele-răsare era tămîia arsă de Dumnezeu
într-o biserică pentru tot sufletul viu sau mort?

 

(foto: Cristina-Monica Moldoveanu, azi la fereastra mea)